Hebben we genoeg rechten als patiënt?

"Helse pijn maar tot drie keer toe naar huis gestuurd"

Radio 2 - de Inspecteur

Jij kan meehelpen om het patiëntenrecht te verbeteren

In 2022 bestaat de wet op het patiëntenrecht 20 jaar. Het Vlaams Patiëntenplatform maakt van de gelegenheid gebruik om de wet beter te maken. De organisatie doet een bevraging om te kijken of de wet bekend genoeg is en hoe hij in de praktijk toegepast wordt.

Iedereen kan de bevraging invullen. Wil jij ook meedoen? Je vindt de bevraging als je op deze link klikt. Het invullen duurt ongeveer 10 minuten en je kan dat doen tot 30 januari 2022. 

genoeg rechten als patiënt?

"Helse pijn maar tot drie keer toe naar huis gestuurd"

De vader van An belandt met een niersteen in het ziekenhuis. De man heeft enorm veel pijn, maar toch beslist de dokter tot drie keer toe om hem terug naar huis te sturen. Kan dat zomaar? En wat zijn je rechten als patiënt? De Inspecteur zoekt het uit.

"Het is laat, ga maar weer naar huis" 

An Van De Perre is boos op de dokter die haar vader behandelt en doet daarom haar verhaal bij De Inspecteur op Radio 2. "Mijn vader wordt onlangs met spoed opgenomen omdat hij een niersteen heeft. De dokters beslissen om hem in het ziekenhuis te houden en om hem te opereren." 

Dat lijkt goed nieuws. Maar dan hoort An dat de operatie niet doorgaat. Sterker nog: haar vader moet weer naar huis. "We zijn 's avonds teruggekeerd, maar de hele nacht verging mijn vader van de pijn. 's Ochtends vroeg reden we terug naar de spoedafdeling. Intussen had mijn vader een infectie opgelopen waardoor ze hem niet meer konden opereren. De dokter stak wel een voorlopige stent om de pijn te verlichten." 

An is boos, maar dan moet het ergste nog komen. Haar vader moet opnieuw naar huis. "Toen ben ik ontploft. Die behandelende dokter stuurde hem tot drie keer naar huis in die toestand. Mijn vader kon niet meer normaal plassen, hoe zouden we dat thuis moeten doen?" An klaagt het gebrek aan communicatie aan. "Ik kan niet met die behandelende dokter spreken. Alles gaat via tussenpersonen. Ik vind ook dat er te weinig empathie is. Hoe kan je een oude man van 90 jaar zo behandelen?" 

 

Ik kan niet met die behandelende dokter spreken. Alles gaat via tussenpersonen. Dat is zo frusterend. 

An Van De Perre, luisteraar
 

Met de dokter praten blijft soms moeilijk

De Inspecteur legt het verhaal voor aan Annet Wauters van het Vlaams Patiëntenplatform. Samen met haar organisatie wil ze de levenskwaliteit van patiënten en hun omgeving verbeteren. "Dit is een triestig verhaal", steekt ze van wal. "Het is spijtig om te horen dat die man niet de juiste zorg krijgt en dat de communicatie belabberd is." 

Nochtans heb je daar als patiënt wel recht op. Sinds oktober 2002 bestaat er in ons land een wet op de patiëntenrechten. Daarin staat duidelijk welke rechten je als patiënt hebt. Een van de pijlers is het recht op kwaliteitsvolle dienstverlening. Dat wil zeggen dat de zorgverlener moet handelen naar de behoeften van de patiënt. "Dat recht in het geval van de luisteraar niet altijd gerespecteerd geweest", vindt Annet Wauters. 

Een groot pijnpunt is het feit dat je als patiënt niet altijd met de dokter kunt praten. Dat geeft Wauters ook toe. "In theorie moet je altijd met de behandelende dokter kunnen spreken. Als dat niet lukt, kun je naar de ombudsdienst van het ziekenhuis stappen en vragen om een bemiddeling op te starten."

 

Als het niet lukt om met de dokter te spreken, stap dan naar de ombudsdienst van het ziekenhuis. 

Annet Wauters, Vlaams Patiëntenplatform
 

Hoeveel kost mijn behandeling? 

Als patiënt heb je ook recht op geïnformeerde toestemming. "Dat wil zeggen dat je als patiënt het recht heb om je toestemming te geven bij elke tussenkomst van een zorgverlener", weet Wauters. "En belangrijk: die tussenkomst moet geïnformeerd zijn. Je moet dus op elk moment weten wat je behandelopties zijn, wat je als patiënt preventief zelf kan doen en wat het allemaal zal kosten. 

"Ook daar loopt het soms mis", zegt Wauters. "Er is een gebrek aan transparantie over de kostprijs. Dat hebben we al aangekaart. Patiënten kennen de prijs van een ingreep niet of kunnen niet inschatten hoeveel alles samen zal kosten." 

Wat als ik familie ben?

Het Vlaams Patiëntenplatform ziet ook dat de communicatie vaak slecht is. "Daar begint nochtans alles mee", vertelt Wauters. "Ziekenhuizen, dokters en verpleegkundigen hebben de voorbije jaren zeker stappen gezet, maar het moet nog beter. Communicatie is de basis van de wet op het patiëntenrecht. In de geest van de wet zit er een gelijkwaardige relatie tussen de patiënt en de zorgverlener."

Het woord 'patiënt' is trouwens een breed begrip. "Dat kan de zieke zelf zijn, maar evengoed een familielid of een goede vriend", vertelt Wauters. "Ofwel treedt je op als vertrouwenspersoon voor de patiënt ofwel ben je een vertegenwoordiger van de patiënt."

 

Communicatie is de basis van de wet op het patiëntenrecht. Er is een gelijkwaardige relatie tussen de patiënt en de zorgverlener. 

Annet Wauters, Vlaams Patiëntenplatform
 

Als vertrouwenspersoon neem je geen doorslaggevende medische beslissing. "De patiënt kan in dat geval alles nog zelf beslissen maar je mag als vertrouwenspersoon wel meegaan op consulatie en het medisch dossier inkijken.

Als vertegenwoordiger van de patiënt ben jij diegene die de medische beslissingen neemt. "Die rol neem je op als de patiënt zelf wilsonbekwaam is en zelf geen beslissingen meer kan nemen. De zorgverleners richten zich dan tot jou als er beslissingen moeten worden genomen." 

Jij kan meehelpen om het patiëntenrecht te verbeteren

In 2022 bestaat de wet op het patiëntenrecht 20 jaar. Het Vlaams Patiëntenplatform maakt van de gelegenheid gebruik om de wet beter te maken. De organisatie doet een bevraging om te kijken of de wet bekend genoeg is en hoe hij in de praktijk toegepast wordt.

 

Vul zeker de enquete in, ook uw stem is belangrijk.

 

Iedereen kan de bevraging invullen. Wil jij ook meedoen? 

Je vindt de bevraging als je op deze link klikt. 

Het invullen duurt ongeveer 10 minuten en je kan dat doen tot 30 januari 2022


Bronnen: www.radio2.be
  • Herhalings- of boostervaccinatie

    Een herhalingsvaccinatie houdt je bescherming tegen COVID-19 op het hoogste niveau

    Lees meer
  • DE UITDAGING VAN MYELOMA DIAGNOSE

    Lees meer
  • Info omtrent Covid-19 vaccinaties

    Info omtrent Covid-19 vaccinaties

    Lees meer
  • Lokale activiteiten CMP-Vlaanderen

    Lokale activiteiten van CMP-Vlaanderen terug te vinden op de Website

    Lees meer
  • CMP Symposium (nieuws)

    CMP Symposium GAAT DOOR!

    Lees meer
Archief
Bestanden voor onze medewerkers
Doe een gift
Steun CMP Vlaanderen vzw
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in op onze CMP Nieuwsflash en blijf op de hoogte van al onze artikelen

Mgus sinds 2004, sinds kort stijging van de eiwitten, toename klachten met oa. infecties, koorts, botpijnscheuten en gewicht verlies van 25 kg op 3 maanden. Sinds kort asymptotisch myeloom.
Kris
De pessimist klaagt over de wind de optimist verwacht dat die draait en de realist stelt de zeilen bij.
Suzzy
Met geluk is het net als met gezondheid: als je er niets van merkt, betekent dat dat het er is.
Jozef
De ziekte is vernoemd naar de Zweedse internist J.G. Waldenström.
Andy